Moderne talen
Leerlingenprofiel
Deze studierichting is bestemd voor leerlingen met een brede talige en culturele interesse. Zij zijn geboeid
door talen, spreken graag verschillende vreemde talen, zijn nieuwsgierig naar hoe taal als systeem werkt,
hoe communicatie werkt en willen weten wat de impact van taal op cultuur en samenleving is. Zij lezen ook
graag en staan open voor allerlei vormen van literatuur.
De leerlingen die interesse hebben om zich in deze wetenschapsdomeinen verder te verdiepen in de 3e
graad, kunnen, behalve voor de ‘klassieke’ studierichtingen moderne talen ook kiezen voor de
domeingebonden doorstroomrichting ‘Taal en communicatiewetenschappen’. Dit is een mooie, brede
vervolgopleiding na Moderne Talen in de 2e graad.
Overgang naar de derde graad
Moderne talen uit de tweede graad is inhoudelijk verwant met de volgende studierichtingen in de derde graad
- Economie - Moderne talen
- Latijn - Moderne talen
- Moderne talen - Wetenschappen
- Taal- en communicatiewetenschappen
Vervolgopleidingen na de derde graad
Opleiding derde graad | Vervolgopleiding |
Economie - Moderne talen | Taal- en Letterkunde, Toegepaste
taalkunde, Gecombineerde
studiegebieden (Afrikaanse talen en
culturen, Oost-Europese talen en
culturen, Oosterse talen en culturen,
Taal- en regiostudies) Gecombineerde studiegebieden (International Affairs, Sociaaleconomische wetenschappen), Politieke en Sociale wetenschappen, Rechten, Notariaat en Criminologische wetenschappen / Onderwijs Handelswetenschappen en Bedrijfskunde / Handelswetenschappen en Bedrijfskunde |
Latijn - Moderne talen | Taal- en Letterkunde, Toegepaste
taalkunde, Gecombineerde
studiegebieden (Afrikaanse talen en
culturen, Oost-Europese talen en
culturen, Oosterse talen en culturen,
Taal- en regiostudies)
Archeologie en Kunstwetenschappen,
Geschiedenis, Godgeleerdheid,
Godsdienstwetenschappe n en Kerkelijk
recht, Wijsbegeerte en
Moraalwetenschappen Psychologie en Pedagogische wetenschappen / Gecombineerde studiegebieden (Pedagogie van het jonge kind), Sociaal-agogisch werk Gecombineerde studiegebieden (Global communication, International Affairs, Sociaal-economische wetenschappen), Politieke en Sociale wetenschappen, Rechten, Notariaat en Criminologische wetenschappen / Onderwijs / Handelswetenschappen en Bedrijfskunde (Journalistiek, Communicatiemanagement) |
Moderne talen - Wetenschappen | Taal- en Letterkunde, Toegepaste
taalkunde, Gecombineerde
studiegebieden (Afrikaanse talen en
culturen, Oost-Europese talen en
culturen, Oosterse talen en culturen,
Taal- en regiostudies) Architectuur, Industriële wetenschappen en Technologie, Productontwikkeling/ Architectuur, Biotechniek, gecombineerde studiegebieden (digital design), Industriële wetenschappen en Technologie Wetenschappen (Biochemie en biotechnologie, Biologie, Chemie, Geografie, Geografie en geomatica, Geologie), Biomedische wetenschappen, Biotechniek, Bewegingsen Revalidatiewetenschappe n, Farmaceutische wetenschappen, Sociale gezondheidswetenschapp en / Gezondheidszorg Gecombineerde studiegebieden (Global communication)/ Onderwijs / Handelswetenschappen en Bedrijfskunde (Journalistiek, Communicatiemanagement) |
Taal- en communicatiewetenschappen | Taal- en Letterkunde, Toegepaste
taalkunde, Gecombineerde
studiegebieden (Afrikaanse talen en
culturen, Oost-Europese talen en
culturen, Oosterse talen en culturen,
Taalen regiostudies) Gecombineerde studiegebieden (Global communication, International Affairs, Sociaaleconomische wetenschappen), Politieke en Sociale wetenschappen (communicatiewetenschappen) / Onderwijs / Handelswetenschappen en Bedrijfskunde (Journalistiek, Media en Entertainment Business, Communicatiemanagement) |
Natuurwetenschappen
Leerlingenprofiel
Leerlingen kiezen deze studierichting vanuit hun interesse in wetenschappen en wiskunde. Ze zijn nieuwsgierig van aard, zoeken naar verklaringen, willen zelf experimenteren en kunnen logisch redeneren. Leren onderzoeken en onderzoekend leren staan hier centraal. De leerlingen zijn in staat om zelfstandig informatie kritisch te bekijken, te structureren en te verwerken. Ze hebben aandacht voor correct taalgebruik en willen hun communicatieve vaardigheden versterken. Deze leerlingen zien voor zichzelf een toekomst weggelegd in een wetenschappelijke vervolgopleiding in het hoger onderwijs.
Overgang naar de derde graad
Natuurwetenschappen uit de tweede graad is inhoudelijk verwant met de volgende studierichtingen in de derde graad
- Biotechnologische en Chemische wetenschappen
- Moderne talen-Wetenschappen
- Technologische wetenschappen en Engineering
- Wetenschappen-Wiskunde
Vervolgopleidingen na de derde graad
Opleiding derde graad | Vervolgopleiding |
Biotechnologische en Chemische wetenschappen | Biotechniek, Farmaceutische wetenschappen, Industriële wetenschappen en technologie, Wetenschappen (Biochemie en biotechnologie, Biologie, Chemie), Biomedische wetenschappen /Biotechniek, Industriële wetenschappen en Technologie (Chemie), Gezondheidszorg, onderwijs |
Moderne talen-Wetenschappen | Taal- en Letterkunde, Toegepaste taalkunde, Gecombineerde studiegebieden (Afrikaanse talen en culturen, Oost-Europese talen en culturen, Oosterse talen en culturen, Taal- en regiostudies) Architectuur, Industriële wetenschappen en Technologie, Productontwikkeling/Architectuur, Biotechniek, gecombineerde studiegebieden (digital design), Industriële wetenschappen en Technologie Wetenschappen (Biochemie en biotechnologie, Biologie, Chemie, Geografie, Geografie en geomatica, Geologie), Biomedische wetenschappen, Biotechniek, Bewegings- en Revalidatiewetenschappen, Farmaceutische wetenschappen, Sociale gezondheidswetenschappen / Gezondheidszorg Gecombineerde studiegebieden (Global communication)/ Onderwijs /Handelswetenschappen en Bedrijfskunde (Journalistiek, Communicatiemanagement)
|
Technologische wetenschappen en Engineering | Toegepaste wetenschappen, Industriële wetenschappen en Technologie, Productontwikkeling, Wetenschappen (Informatica, Computerwetenschappen) / Handelswetenschappen (Toegepaste informatica), Industriële wetenschappen en Technologie, Nautische wetenschappen, onderwijs |
Wetenschappen-Wiskunde | Architectuur, Industriële wetenschappen en Technologie, Productontwikkeling, Toegepaste wetenschappen, Toegepaste biologische wetenschappen / Architectuur, Biotechniek, gecombineerde studiegebieden (digital design), Industriële wetenschappen en Technologie Wetenschappen, Biomedische wetenschappen, Biotechniek, Bewegingsen Revalidatiewetenschappen, Farmaceutische wetenschappen, Nautische wetenschappen, Sociale gezondheidswetenschapp en / Gezondheidszorg, Nautische wetenschappen Geneeskunde (mits slagen in toelatingsproef), Tandheelkunde (mits slagen in toelatingsproef), Diergeneeskunde, onderwijs |
Humane Wetenschappen
Leerlingenprofiel
Een leerling uit de studierichting humane wetenschappen:
- is nieuwsgierig naar vraagstukken met betrekking tot mens en samenleving in tijd en ruimte;
- is geïnteresseerd in eigen gedrag en dat van anderen;
- is bereid de eigen communicatieve vaardigheden aan te scherpen;
- verkent mogelijkheden tot maatschappelijk engagement;
- wil nadenken over essentiële levensvragen;
- is nieuwsgierig en gevoelig voor de wereld van kunst en cultuur;
- gaat kritisch om met informatie en maatschappelijke verschijnselen;
- is geboeid door de actualiteit.
Overgang naar de derde graad
Humane wetenschappen
Welzijnswetenschappen
Vervolgopleidingen na de derde graad
Derde graad | Vervolgopleiding |
Humane wetenschappen | Archeologie en Kunstwetenschappen, Geschiedenis, Godgeleerdheid, Godsdienstwetenschappen en Kerkelijk recht, Wijsbegeerte en Moraalwetenschappen Gezondheidszorg Psychologie en Pedagogische wetenschappen / Gecombineerde studiegebieden (Pedagogie van het jonge kind), Sociaal-agogisch werk Gecombineerde studiegebieden (Global communication, International Affairs, Sociaal-economische wetenschappen), Politieke en Sociale wetenschappen, Rechten, Notariaat en Criminologische wetenschappen / Onderwijs / Handelswetenschappen en Bedrijfskunde (Journalistiek, Communicatiemanagement) |
Welzijnswetenschappen | Sociale gezondheidswetenschappen / Gezondheidszorg Psychologie en Pedagogische wetenschappen / Gecombineerde studiegebieden (Pedagogie van het jonge kind, Sport en bewegen), Onderwijs, Sociaal-agogisch werk |